پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 119547
ساخت دستگاه «هم‌پهنا» براي رفع نقص فرش دستباف در کشور
تاریخ انتشار : 1393/08/28 08:48:26
نمایش : 1253
دانشجوي دانشگاه شهرکرد موفق به ساخت دستگاه هم‌پهنا براي رفع نقص فرش دستباف شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دکتر شايان شامحمدي، سرپرست دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار علمي ايسنا منطقه چهارمحال و بختياري، با اعلام اين خبر اظهار کرد: مجيد اکبري، دانشجوي رشته فرش دانشکده‌ هنر فارسان دانشگاه شهرکرد موفق به ساخت اين دستگاه، بعنوان نخستين دستگاه رفع نقص فرش شده است.

وي افزود: اين دستگاه يکي از جديدترين وسايل کاربردي در کارگاه‌هاي توليدي و آموزشي فرش دستباف است که با رفع جمعي از عيوب اساسي حادث در فرآيند بافت فرش، موجب بالا رفتن کيفيت فرش شده، افزايش فروش و صادرات فرش دستباف را به همراه دارد.

به گفته وي، اين دستگاه با عملکردي ساده روي شيرازه‌هاي دو طرف فرش و در عرض مشخص قرار مي‌گيرد، لذا بافت با همان عرض تنظيم شده‌ي اوليه بالا مي‌رود. همچنين بر اساس رج شمار محاسبه شده توسط دستگاه هم‌پهنا، هر ده رج بافت اندازه‌گيري مي‌شود تا از بالا و پايين‌زدگي فرش جلوگيري شود، از قسمت تراز دستگاه هم جهت صاف بودن سطح بافت استفاده مي‌شود.

شامحمدي تصريح کرد: رفع سردار شدن، شانه دار شدن، شمشيري شدن، بالا و پايين‌زدگي، جمع و باز شدگي فرش در حين بافت، تنظيم نبودن سطح بافت، عدم کنترل رج شمار و هم‌اندازه نبودن حاشيه‌هاي دو طرف در انواع بافته‌هاي داري آموزشي و تجاري آکادميکي از جمله مهم‌ترين نقوص قابل رفع با دستگاه هم‌پهنا هستند.

وي خاطرنشان کرد: اين اختراع با عنوان «دستگاه رفع جمع‌شدگي و بازشدگي انواع بافته‌هاي داري آموزشي و تجاري آکادميکي و کنترل اندازه‌ بالازدگي و پايين‌زدگي فرش» با شماره ثبت 83466 در اداره‌ ثبت اختراع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسيده است و همچنين با برخورداري از قابليت ساخت و استفاده، گامي خلاقانه در راستاي ارتقاي کيفيت فرش در سطح جهان محسوب مي‌شود.
انتهاي پيام
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html